Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

10 książek o biznesie, które powinieneś przeczytać

Książki biznesowe warto czytać nie tylko wtedy, gdy planujemy otwarcie własnej działalności czy szukamy cudownego sposobu na szybki sukces zawodowy. Ich treści, zarówno specjalistyczne jak i poradnikowe pozwalają zrozumieć pewne mechanizmy działania biznesu i uporządkować myślenie o działalności na rynku z perspektywy szefa, a nie pracownika na etacie. Nie wszystkie pozycje dostępne w księgarniach będą warte Twojego czasu. Sprawdź naszą listę 10 książek o biznesie, które powinieneś przeczytać jako wstęp do własnej działalności, źródło zawodowej motywacji lub lektura, z którą zdobędziesz praktyczną wiedzę biznesową. 

10 książek o biznesie, które musisz przeczytać

1. „Najtrudniejsze w tym co trudne. Prowadzenie biznesu gdy nie ma łatwych odpowiedzi”, Ben Horowitz o budowaniu biznesu

Spisane porady na temat zarządzania firmą i startupem, a także osobiste historie biznesowe autora dają świetny wgląd w temat budowania własnego biznesu. Książka jest dość obszerna – 320 stron, ale za to maksymalnie przeładowanych wiedzą i praktycznym spojrzeniem na biznes. Warto sięgnąć po nią budując własną firmę, ale i szukając inspiracji i motywacji do dalszego rozwoju startupu, jednoosobowej działalności gospodarczej, małej firmy czy dopiero rodzącego się pomysłu na ciekawy biznes. 

 

2. ”High Output Management”, Andy S. Grove – o zarządzaniu większą firmą

Andy Grove to współzałożyciel I były prezes Intela, uznawany przez wielu za liderów biznesu i jednego z najlepszych przedsiębiorców w swojej branży. Jego książka „High Output Management” to pozycja, którą polecamy przede wszystkim tym, którzy zarządzają na co dzień nieco większą firmą z wyzwaniami i trudnymi decyzjami czekającymi na każdym kroku. Autor skupia się tu m.in. na technikach tworzenia produktywnych zespołów, motywowania ludzi i zarządzania zespołami w drodze do sukcesu. Dzięki przykładom i scenariuszom z życia firmy, Grove pokazuje jak realnie rozwiązać wiele problemów i poprawić efektywność pracy. 

 

3. „Eating the Big Fish”, Adam Morgan – o konkurowaniu z markami z solidną pozycją na rynku

Małe, początkujące marki nie starają się zwykle już na wejściu konkurować z największymi, ale z czasem stawianie wyzwań tym większym jest jedyną drogą do rozwoju i sukcesu. Książka Morgana jest poradnikiem jak konkurować z markami z wypracowaną pozycją na rynku i jakie działania podejmować, by osiągnąć sukces w walce z większymi. Podzielone na 8 kategorii działania wspomagają budowanie strategii marki, a opisane w książce narzędzia pomagają zastosować przedstawione wskazówki w praktyce. Jeśli rozpoczynasz działalność, chcesz popracować nad strategią rozwoju swojej firmy lub być konkurencyjnym dla większych i bardziej rozpoznawalnych marek, „Eating the Big Fish” będzie pozycją wartą przeczytania. 

 

4. „Mindset”, Carol S. Dweck – o psychologii sukcesu

Każdy przedsiębiorca startuje z działaniami licząc, że odniesie sukces. Niewielu potrafi jednak skutecznie go zdefiniować i opracować cele, które pomogą ten sukces osiągnąć. Książka „Mindset” Carola S. Dwecka pomaga odpowiedzieć na pytania o to czym jest sukces, a czym porażka, w jaki sposób możemy sami siebie ograniczać i w jaki sposób przezwyciężyć te ograniczenia. Pomaga zrozumieć ideę spełnienia zawodowego i cieszenia się z sukcesów, opisuje psychologię sukcesu i przedstawia mechanizmy nastawienia do rozwoju – jak je zmienić, żeby faktycznie cieszyć się z odnoszonych osiągnięć. 

 

5. „CEOFlow: Turn Your Employees Into Mini-CEOs”, Aaron Ross – Jak organizować pracę firmy i motywować pracowników

Dobra organizacja pracy jest niezwykle ważna, niezależnie od tego w jakiej branży działasz, ile osób zatrudniasz i jak dobrze radzisz sobie z motywowaniem pracowników. Książka CEOFlow pokazuje dobre praktyki związane z organizacją firmy i pracowników, odbiegając nieco od typowych wzorców zarządzania stosowanych w biznesie. Przesłaniem książki jest nie to, by od razu całkowicie zmienić sposób zarządzania firmą i wyrzucić sprawdzone i niedziałające sposoby do kosza, ale by małymi krokami rozwijać się w kierunku lepszej organizacji inspirującej do bardziej efektywnej pracy. 

 

6. „Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej”, Marcus Buckingham, Curt Coffman – zarządzanie zespołem

Po pierwsze: złam wszelkie zasady” to kolejna pozycja na liście skupiająca się na tym jak skutecznie zarządzać zespołem i wykorzystywać potencjał kapitału ludzkiego w codziennych sprawach firmy. W poradniku znalazło się miejsce dla opisu głównych ról menadżerów firmy, wskazówek na skuteczne dobieranie talentów do zespołu i prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych czy porad o tym jak delegować zadania, skupiać się na mocnych stronach pracowników i radzić sobie ze słabszymi stronami zespołu i jednostek. Znając doskonale swoich pracowników, ich silne i słabe strony oraz umiejętnie je wykorzystując można poprawiać swoje wyniki i jeszcze skuteczniej zarządzać zasobami ludzkimi. Niezależnie od tego, czy dopiero wchodzisz na pozycję menadżera, czy zajmujesz się tym od lat, „Po pierwsze…” będzie wartościową pozycją na liście do przeczytania. 

 

7. „Menedżer 80/20. Pracuj mniej, osiągaj więcej”, Richard Koch – o efektywności w pracy

Ta pozycja spodoba się nie tylko tym, którzy prowadzą własny biznes, ale i tym zmuszonym pracować w trybie home office z powodu koronawiursa czy pracującym na co dzień jako freelancer. Książkę czyta się lekko, ale nie brak w niej praktycznych porad, ciekawych spostrzeżeń na temat efektywności i zarządzania czasem oraz motywacji, której potrzebujesz, by w końcu zająć się organizacją własnej pracy. Co ciekawe, książka pochwala kwestię monotaskingu i skupiania się na jednym, najważniejszym zadaniu, a nie multitaskingu i załatwianiu wielu spraw jednocześnie. Multitasking może przydać się w niektórych aspektach życia, ale w biznesie nie ma na niego zwykle miejsca. 

 

8. „Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności”, David Allen – o produktywności

Pozostając w temacie efektywności i produktywności, dobrą i chyba najbardziej rozpoznawalną pozycją w kwestii zarządzania czasem jest „Getting things done” od Davida Allena. Książka skupia się na metodach organizacji dnia i technikach efektywnego wykorzystywania swojego czasu pracy, warto się z nią zapoznać. Szczególnie polecane tym, którzy mają problem z odnalezieniem się w home office i dopilnowaniem własnego czasu pracy lub organizacją czasu i zadań po powrocie do biura. 

 

9. „Podręcznik startupu”, Steve Blank, Bob Dorf – jak wystartować ze startupem

Poradników dla start’upowców pojawiło się swojego czasu wiele, ale nie wszystkie wchodzą wystarczająco dobrze w temat rozwijania pomysłu nawet ograniczonych środkach i bez doświadczenia na rynku. W książce Blanka i Dorfa nie znajdziesz typowych ogólników lub szczegółowych porad odnośnie uzyskania dotacji na rozwój firmy. Pozycja „Podręcznik startupu” sprawdzi się dla tych, którzy rozpoczynają badanie rynku, poszukiwanie klientów dla swojego produktu i stawiają na zbudowanie konkretnego planu zanim przedstawią swoje projekty inwestorom. „Podręcznik…” pokazuje, że do sukcesu można dojść małymi kroczkami i że odpowiednie przygotowanie już w początkowych etapach rozwoju owocuje większą gwarancją sukcesu. Opisuje jak wprowadzać na rynek nowe produkty i usługi tak, aby trafiały w potrzeby i problemy klientów.

 

10. „Gen sprzedawcy”, Robert Zych – jak sprzedawać

Sprzedaż napędza każdy biznes, a zysk jest podstawą rozwoju firmy. Praca nad umiejętnościami sprzedażowymi jest niezwykle ważna, a Robert Zych stara się swoją książką pobudzić gen sprzedawcy w każdym, kto planuje poprawić swoje wyniki. Autor korzysta z modelu AIDA, wskazując jak prowadzić aktywną i skuteczną sprzedaż, jak nie bać się handlować, jak radzić sobie z trudnymi klientami i jak negocjować, by odnieść sukces. Polski autor to wartość dodana książki – jego wieloletnie doświadczenie w handlu i znajomość polskiego rynku pozwalają przełożyć rady na realia lokalnych handlowców. 

 

Jak wybrać dobrą książkę o biznesie?

Zbierając listę biznesowych książek do przeczytania przede wszystkim skup się na swoich potrzebach, celach i tym, co możesz z danej książki zyskać. Rynek wydawniczy jest w tej kategorii bardzo rozbudowany, ale nie każda pozycja niesie za sobą realną wartość i wiele z nich opiera się o banały i ogólniki, które znajdziesz po 5 minutach szperania w Google. Wszystkie pozycje na naszej liście zostały wybrane pod kątem praktycznych porad i wartościowych wskazówek dla osób prowadzących własny biznes lub planujących otwarcie własnej firmy. Zawsze sprawdzaj autorów, recenzje, opinie innych i wybieraj pozycje praktyków, a nie teoretyków: ci ostatni wiedzą wiele, ale ich rady ciężko często przełożyć na praktykę nie mając w biznesie wieloletniego doświadczenia.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

Księgowość

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...

Domeny, hosting

Wybór hostingu dla tworzonej strony internetowej będzie kluczowy, jeśli chcemy żeby wszystko działało sprawnie. Dobry i szybki hosting gwarantuje, że strona będzie wczytywała się...